torstai 22. tammikuuta 2015

Tämän vuoden mummoloma

Näköala äidin ja isän parvekkeelta

Nyt on yli viikko kulunut kotiinpaluusta ja pystyn jo katselemaan matkakuvia. Onkohan jollain muullakin sellanen typerä fiilis aina, että heti matkan jälkeen ei reissukuvia voi katsella?

Käytiin siis Topsukan kanssa moikkaamassa mun äitiä ja isää Fuengirolassa. Oikee kunnon mummolomakohde ainakin! Lomalle oltiin suunniteltu poikkeemista Gibraltarilla, mutta ei oikeen muuta.

Hiekkataideteoksia rannalla

Matkaseuralaiset tyytyväisinä odottamassa ruokaa.

Ensimmäinen päivä kului lähinnä käveleskellessä ympäriinsä äidin ja isä selittäessä asioita niiden mielikuvitusystävistä, joita ei koko lomamme aikana tavattu. Käytiin syömässä lounasta rannalla Reflassa, joka on suomalainen paikka. Isällä on pakkomielle käydä sielä päivittäin. Mä koitin jo loppulomasta suistaa sitä tekeen jotain muutakin kuin poikkeemaan aina niissä tutuissa ja turvallisissa paikoissa, mutta siitä ideasta se ei oikein pitänyt. Kyllähän nyt karpalolonkeroa pitää Espanjassakin saada, vai mitä? (not) Illalla käytiin suomalaisessa ravintolassa Kukossa syömässä. Olihan se tonnikala todella hyvää, joten kannattikin käydä.

Iso puu bioparckissa

Vähän joka paikkaan oli ripoteltu hauskoja jumppavälineitä

Paella, 2 viinipulloa ja alkupalaksi paistettuja sardiineja neljälle yhteensä 30€

En tiennyt aiemmin, että rahapuut kukkivat

Reflassa sangriaa ja jätskiä

Toinen päivä kului myös kävellessä. Pientä valituksen soraääntä kuului, kun yritin innostaa porukkaa mukaan Bioparckiin. Ei sitten menty, kun hinta oli jotain 20€/pää. Vähän turhan kallista apinoiden katselusta. Nähtiin kuitenkin ovensuulta iso puu, joka on bioparcin erikoisuus. Jatkettiin päivä oikeestaa samalla hyväksi havaitsemalla tavalla ja käveleskeltiin ympäri kaupunkia ja välillä poikettiin juomaan pienet oluet tai viiniä. Rannan lähellä vetästiin paellat, jotka tilasin espanjaksi ja isä vähän epäili mun kielitaitoja, että saataisiinkohan tarpeeksi suuri annos. Onneksi tarjoilija oli ymmärtänyt mua ja ruokaa oli riittävästi! Siitä meidän täytyi mennä myös reflaan jälkkärille, koska sielä täytyi käydä päivittäin. Tona päivänä tuli kyllä kulutettua viiniä aika lailla. Illalla kokkailtiin kotona ja käytiin vielä lauleskelemassa karaokea näin suomalaisittain tottakai kahdessakin paikassa ja äidin ja isän mennessä kotiin me Topin kanssa vielä etsittiin Mikko Rasilan ja Hannele Laurin baari nimeltä Mask. Sekin löytyi täysin vahingossa ja rasila teki meille Pinacoladat. (melkein sukua julkkikselle?)

Jättimäinen kirpputori

Selfiestickin testailua

Beibe rannalla uudessa uimapuvussa

Taas Reflassa

Otettiin myös perinteisiä kirkkokuvia

Kolmas aamu avautui aurinkoisena ja lämpimänä. Topsukka ei kestänyt edellisen päivän viinimäärää, joten se jäi isän kanssa kotiin (isää laiskotti), kun me lähdettiin äidin kanssa kiertämään kirppistä. Kirppis oli todella suuri tori, joka oltiin pystytetty äidin ja isän asunnon viereiselle aukealle. Mukaan kirppikseltä tarttui selfie stick, jonka kuvanottonappi ei joko toimi tai sitten en osaa sitä käyttää. Onneksi kamerassa on itselaukaisin ja sen lisäksi myös isot korvikset, joita en tosin ole osannut vielä käyttää... Torin jälkeen lähdettiin äidin ja isän kanssa rannalle ja jätettiin Topsukka nukkumaan.

Kerättiin simpukoita ja nautittiin auringosta. Isää hävetti, kun me äidin kanssa turisteina palvottiin aurinkoa ja se istui meistä kauempana eikä antanut meidän ottaa aurinkotuoleja. Vähän kiukutti. Rannalta sitten isän toiveiden mukaisesti mentiin TAAS Reflaan syömään lounasta. Olihan se metstästäjänleipä hyvää, mutta samanlaistahan saisi Suomessakin. Kun palattiin kotiin oli Topsukka toipumaan päin ja mentiin katselemaan autovuokraamoita Gibraltarin matkaa varten. Vuokraamot olivat suljettuja, mutta löydettiin suomalaisten pitämä cosmos baari, jossa täytyi poiketa yhdellä. Illaksi mentiin taas Kukkoon. Sielä oli Rasilan show ja sisäänpääsy oli 10€. Syötiin samalla kaikki keittoa ja isä ihmetteli mun kykyä vetäistä kokonainen viinipullo tuosta noin vaan. Muille ei tuntunut maistuvan. Lauantai-illan baarittelusuunnitelmat menivät myttyyn, kun Topsukalle ei alkoholi maistunut. Jäi siis tällä kertaa Fuengirolan yökerho Mai Tai kokematta.

Muumikirja loppui liian aikaisin

Yksi Fuengirolan nähtävyyksistä

Sunnuntaina meillä oli rento päivä ja tällä kertaa Topsukkakin pääsi mukaan rannalle lukemaan kirjaa ja nauttimaan lämmöstä. Nyt en antanut isän pompottaa meitä vaan otettiin ne aurinkotuolit. Hinta oli todella suolaiset 4€, joten kyllä kannatti! Isä ei taaskaan kehdannut meidän kanssa olla vaan kierteli yksinään. Mä tinkasin itselleni kahdet aurinkolasit kaupustelijalta 6€:lla ja mentiin satamaan syömään lounasta. (en suostunut enää menemään Reflaan) Sattumalta satamassa oli yksi äidin ja isän tuttu Kihniöstä ja siinä meni hetki niillä rupatellessa.

Illalla käytiin syömässä Tapaksia jossain paikassa, jossa porukat eivät olleet ennen käyneet ja poikettiin myös lasillisella Mundossa, joka oli karaokepaikkaa vastapäätä. Mä sain sielä vähän helpostusta mun kurkkukipuun, joka ei enää palannutkaan viskilasillisen jälkeen. Tottakai sitä oli pakko poiketa myös karaokessa ja isän kanssa lyötiin Nummirockin lipuista vetoa aiemmin, että onko Ajan päivin, ajan öin Popedan kappale. Minä sanoin, että ei ja isä sanoi, että on. Se paljastui Pate Mustajärven biisiksi ja sovittiin pistävämme riita puoliksi, joten mun lipun hinta sai kivan -50% hintalapun! Onhan Popeda nyt todella lähellä Mustajärveä. Sen isä sitten lurautti yleisölle ja päädyttiin pian sen jälkeen lähtemään nukkumaan.

Gibraltar espanjan puolelta katsottuna ja kummallinen turistiryhmä

Lento nousee päätieltä!

Tori, jolla syötiin kallista ruokaa

Äiskä ja iskä ravintolassa. (tykkejä oli muuten jokapuolella)

Sielä se AFrikka on! Näettekö?

Normaali turistiposeeraus

Euroopan eteläisin kohta

Erilainen turistiposeeraus. Noi kengät muuten jäi tolle matkalle.

Vuoren huippu toisesta suunnasta

Moskeija ja äitikin sielä näkyy kävelemässä vähän meitä edellä.

Gibraltarin keskustassa käveleskelemässä

Perinteisiä Lontoo poseerauksia.

Alaikäinen ratissa, eikä äidin tarvinnut edes paljon pelätä. Oli hyvä kartturikin.

Paras kuva on hyvä jättää viimeiseksi. Viimeisen illan illallisella duckface

Maanantai-aamu alkoi aikaisin ja mentiin vuokraamaan autoa. Meile selvisi ettei alle 27-vuotias voisi autoa vuokrata, mutta koska mulla oli äiskä ja isä mukana niin he suostuivat tekemään poikkeuksen. Autohan vuokrattiin tietenkin suomalaisesta vuokraamosta. Hintaa päivävuokralle tuli 70e plus ylimääräiset kilometrit ja bensa. En ihan ole perillä lopullisesta hinnasta, mutta jotain satasen yli se meni. Lähdettiin siitä sitten heti aamusta ajamaan kohti Gibraltaria. Päiväksi oltiin luvattu sadetta Fuengirolaan, joten sieltä lähteminen tuntuikin hyvältä idealta. Matka meni todella nopeasti ja sinne oli helppo osatakkin. Tosin autovuokraamosta saatu kartta oli huono, koska siinä ei näkynyt teiden numerot. Gibraltarilla Espanjan puolella oli hieman vaikeuksia löytää parkkipaikka, mutta sekin onnistui ja siitä suunnattiin passia vilauttamalla Lentokentälle, joka katkaisee Gibraltarin pääkadun. Mua kiinnosti juurikin eniten toi lentokenttä ja olinkin onnellinen ettei ollut liian tuulista lentojen lähtemiseen. Yhtään laskeutuvaa konetta ei kuitenkaan nähty. Tuulta silti riitti ja onneksi otettiin takit sun muut mukaan, koska mitenkään lämmin ei ollut! Gibraltarhan on Englantiin kuuluva alue, joten sielä oli käytössä eurojen lisäksi punnat ja kaikki hinnat olivat muutenkin kalliimpia kuin Espanjan puolella. Toki hinnat huijasivat, kun ne oli merkitty aina puntina. Äiti varsinkin meinasi mennä hinnoissa halpaan...

Meille kerrottiin heti aluksi, että vuoren päälle menevä kaapelireitti oli suljettu koko kuukauden ajan ja Topsukan kanssa saatiin kokea karvas pettymys ettei päästy ylös. Tosin sääkään ei siihen olisi suosinut, joten ehkä parempi näin. Otettiin bussi ja mentiin katsomaan paikkaa, jota mainostetaan Euroopan eteläisimpänä kohtana. Ei sitten tiedetä onko se totta, kun kartan mukaan moni muukin paikka olisi etelämpänä (kuten Tarifa Espanjassa). No, sielä kärjessä oli kuitenkin kiva majakka ja moskeija. Käveleskeltiin ja ihmeteltiin. Mieli olisi tehnyt vähän tutkia enemmänkin, mutta vanhukset halusivat keskustaa kohti. Mentiin sitten takaisin bussilla keskustaan, kahviteltiin ja käveleskeltiin katsellen kellokauppoja, joita oli paljon. Gibraltariltahan saa ostettua juttuja taxfreena, joten tollasten kalliimpien ostosten tekeminen sielä on suosittua. Iskä alkoi valittaa jo kävelystä, joten päädyttiin sitten lähtemään. Oikeesti mun mielestä ei kävelty läheskään niin paljon mitä muina päivinä Fuengirolassa.

Päästiin valoisan aikaan vielä takaisin Fuengirolaan ja saatiin autokin parkkiin ihan "kodin" viereen. Pakkailtiin Topin kanssa ja sitte lähdettiin syömään. Ekassa paikassa oli ravintola suljettu ja siirryttiin seuraavaan. Onneksi siirryttiin, koska sielä oli törkeen hyvää ruokaa! Ei oikeen kukaan tiedetty kunnolla mitä tilattiin ja Topsukka sai ison varrastikun, mä dippilautase, äiti täytetyn munakoison ja isä mustia nuudeleita. Oi, että oli hyvää ja jälkkäriksi vielä tuli talon puolesta pahat shotit.

Viimeisenä aamuna me käytiin vielä torilla ja siitä lähdettiin junalla Topsukan kanssa kohti Malagan lentokenttää. Kentällä saatiin vielä järjestää matkalaukkujamme uudestaan, kun isossa laukussa oli 4kg ylimääräistä painoa. Tuli hamstrattua aika paljon viiniä kotiinvietäviksi. :D Luulin toki, että Norvegianilla saisi olla 22kg laukku, mutta se olikin vain 20kg. Siitä sitten vaatetta niskaan ja lentolaukkuihin (ostin edellisenä iltana lentolaukun 14,5€:lla) ja saatiin laukut oikean painoisiksi. Vähän lämmin meinasi vaan olla. Vedettiin mätöt Burger Kingissä ja siitä lennolle. Tampereella bussi oli vasta 22.20 ja silloin olikin jo aika väsy. Onneksi Mika tuli hakeen meitä asemalta.

Sellanen oli kaikenkaikkiaan meidän mummoloma!