sunnuntai 22. joulukuuta 2013

Raakasuklaan leivontaa


Hyvää päivää! 

Jaanalle ensinnäkin kiitokset, että on saanut yllä olevan biisin soimaan mun päässä! 

Liskojen yöstä tai liskodiscosta tänään en kuitenkaan halunnut puhella vaan siitä, että maksoin itseni kipeäksi ostaessani värkkejä raakasuklaan valmistukseen. alla olevassa kuvassa olevat kaakaomassa, kaakaovoi ja kookosöljy maksoivat 58€ Ruohonjuuressa. Tuntuipa tyhmältä maksaa Kihniöstä tulevista tuotteista noin paljon ja muutenkin mietin, että pitäis varmaan opetella syömään kaupasta suoraan ostettavia karkkeja kun itse tekemällä mun rahapussi tyhjenee vähän turhan nopeasti. Onneksi sentään gojimarjat (inhoon gojimarjoja!) ja mun lempparit kuivatut karpalot sain Tigeristä halvalla ja kaapin perältä löysin vielä hasselpähkinärouhettakin.


Raakasuklaa.com oli mun tiedonlähde suklaan tekoon ja kerran aikaisemmin olen jo suklaata tehnyt, silloin ostin parikymppiä maksaneen aloittelijoiden paketin, joka onkin ihan sopuhintainen helppoutensa vuoksi. Vaikka ei tätä suklaan tekoo miksikään rakettitieteeksi voi sanoa. Aika helppoa. Minä onnellinen en omista keittiövaakaa, joten ensimmäiset ongelmat suklaan teossa tulivat siinä. En oikeen voinut mitata tuotteiden määrää. Heittelin sitten vesihauteessa olevaan kattilaan vähän silmämääräisesti kaakaomassaa ja kaakaovoita ja sitten vielä nokare kookosöljyä päälle. Hunajankin laitoin aivan näppituntumalla ja sen jälkeen teki mieli alkaa huijaamaan tehdäkseni suklaasta vielä parempaa. Heitin sekaan vielä vähän vaniljasokeria ja maitojauhettakin. Maistelin tietenkin suklaamassaa välillä, jotta saan siihen parhaan mahdollisen maun. Nyt suklaata pystyy syödään parikin palaa kerralla, kun muuten se maistuu niin täyteläiseltä että yhden jälkeenkin joitain jo äklöttää.

parikymmentä minuuttia pakastimessa ja valmista tulee

Olen ostanut suklaamuotteja yllättäen Tigeristä, mutta käytin vielä suklaalevyjen tekemiseen mun pitkulaista kakkuvuokaa ja lisäksi joululahjoiksi lähtivät pikkuruisiin foliokippoihin tehdyt suklaaherkut. Tein kyllä aika paljon raakasuklaata tuolla n.60€ hinnalla ja se kestääkin kauemmin kuin normaali suklaa, että kai se on hintansa väärti! Kaakaomassan käytin kokonaan, mutta kaakaovoita vielä jäi, joten suklaata pitää joskus tehdä vielä lisääkin.

Ja tulokset:

Karpalo-pähkinä raakasuklaalevy meni lahjaksi mun veljen perheelle

Gojimarja ja karpalomaustetut suklaat jäivät mun jääkaappiin naposteltaviksi

Ja nyt jos joku sielä vielä pyörittelee silmiään, että sanon etten syö ollenkaan karkkia, mutta syön tätä. Mä lasken nämä leivonnaisiksi. Karkkia voin vetää napani täyteen ja syödä suklaalevyn vartissa. Raakasuklaalevystä voin syödä maksimissaan pari palaa enkä montaa kohvehtiakaan voi syödä kerralla, joska ne on niin täyteläitä. Noin. Voin kyllä suositella raakasuklaan tekoa, se on ihan hauskaa leikkimistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti