lauantai 16. marraskuuta 2013

Terkka käskee


Olen liittynyt elämäntapamuutosta tekevien ihmisten armaaseen joukkoon. En kyllä ihan omasta tahdostani, vaikka ilman omaa tahtoa ei tälläsissä hommissa kyllä pärjäisi. En kyllä aijo silti alkaa miksikään finessmuijaksi vaan elämäntapojen täytyy vain muuttua terveellisemmiksi mun oman tulevan terveyden kannalta tai paisun kuin pullataikina.

Tästä asiasta onkin oikein hyvä alkaa kertomaan, kun viimeviikolla postailin kakun teosta! Oikeesti söin kakusta vain yhden palan ja syötin lopun muille. buahahahahaaa. Kävin noin 1kk sitten terkalla ja hänen mielestään mun täytyi alkaa laihduttaan. Mitään apuja en sieltä oikeestaan mukaan saanut muuta kuin sen motivaation, että mun täytyy pudottaa painoo ja käydä näyttämässä n. 1kk myöhemmin, että mitä on tapahtunut. Terkan puntarilla meinasin pyörtyä. Oma puntari näyttää alempaa painoo, en sitten tiedä huijasko se mua jotenkin vai voiko puntareiden painot heittää niin paljon!


Kiloja terkka käski pudottaa 5, mikä lähtikin jo ensimmäisen kahden viikon aikana (jos nyt oikein noita tyhmiä puntareita tulkitsin). Ainoat ohjeet mitä terkalta sain oli, että ala liikkumaan puolituntia päivässä ja lopeta voin käyttö leivonnassa tai älä leivo ollenkaan ellei ole kunnon syytä. Toi leivontajuttu harmittaa tosi paljon, kun juuri kun olen saanut ihanan keittiön missä leipoa niin nyt sitä täytyi heti hurjasti vähentää. Liikuntaa harrastan vähintään puolituntia noin 6 kertaa viikossa, joskin yleensä kauemmin. Olen löytänyt itelleni suhteellisen rankan puolentunnin lenkin, joka pitäis olla talvellakin kierrettävissä sekä sitten pidempiä lenkkipolkuja löytyy vaikka kuinka. Tää uus asuinpaikka kyllä on tosi hyvää seutua lähtee ulos liikkumaan.


Salilla oon taas alkanut myös käymään! Tosin en pumppaamassa laitteissa vaan jumpissa tai höntsäilemäs crosstrainerilla tai kuntopyörällä. Oon nyt ihastunut Ladylinen tarjoamiin puolentunnin jumppiin, koska rakastan myös edelleen istua infrapunasaunassa ja salikäynneistä tulee tuskasen pitkiä jos ensin vetää tunnin jumpan ja sitten vielä istuskelee hikoilemassa 45minuuttia. Tällä puolentunnin jumppa ja 45 min infrapunasaunasysteemillä pystyn käymään salilla puolessatoista tunnissa, vaikka silti yleensä menee silti lähemmäs 2 tuntia jos föönäilen hiuksenikin. Laihduttamisessa kuitenkin ruokailu on se tärkeempi osapuolista, joten tottakai olen siihenkin osa-alueeseen puuttunut. (mm. en enää syö pahemmin niitä leipomiani herkkuja)


Seuraava haaste tässä elämäntapamuutoksessa on säännöllinen syöminen! Olen kyllä jo muuttanut aamupalani puuroksi (niiksi marjoilla maustetuiksi kaupan valmispusseiksi, parempi kai ku ei mitään?) johon lisään pari pikkulusikallista soijalesitiiniä. Puuron teen rasvattomaan maitoon, kun en vesipuurosta oikeen tykkää. Olen nyt viikon verran kirjoittanut ruokapäiväkirjaa, joka ei tosin näytä kauheen hyvältä, kun kävin tällä viikolla laivalla. Annan kuitenkin tollaset erikoistapaukset itselleni täysin anteeksi, kun loppuiäksi tässä ollaan muutosta tekemässä. Ensi viikolla aijon kirjoittaa ruokapäiväkirjaa kellonaikojen kanssa, koska haluaisin myös ruokailuni oikeesti säännölliseksi, mutta en silti hae mitään minuuttiaikataulua! :D 3 tunnin välein pitäisi syödä jotain ja mulla on ongelma onkin etten syö lounaan ja päivällisen välissä välipalaa, joten siihen täytyy opetella!

Voisin tähän aiheeseen palata sitten kun olen käynyt sielä terkalla näyttämässä miten on mennyt. Ehkä sitten saan varmasti tietää kilotkin, mitkä ovat lähteneet!

2 kommenttia:

  1. Tsemppiä!

    Meillä nuorilla on vielä se onni, että kunto kasvaa suht nopeaa ja sitten yht'äkkiä jaksaa liikkua enemmän vaikka tuon puolen tunnin aikana => vaikuttaa varmaan painoonkin.

    Laura J.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ootko sä nyt enää niin nuori :D Mutta totta! Aika nopeesti nousee kunnon taso ja nopeesti se myös laskeekin!

      Poista