maanantai 16. tammikuuta 2012

Kotiäidin leikkimistä


Jessie J - Domino

Vaikka mun luona asuva "lapsi" Ninni onkin jo aikuinen ja osaa itse kokata ruokansa, niin mä olen koittanut kunnostautua kunnon houstina ja kokata paljon meille ruokaa. Olen 9-luokan alussa lopettanut punaisen lihan syönnin ja nyt oon huomannut miten nirso musta on tullut ja kyläänkin olis kivempi mennä jos söis mitä vaan eikä vain perunaa ja salaattia. Kanaa ja kalaahan oon syönyt aina ja nyt oon alkanut harjaannuttamaan itseäni punaisen lihankin kanssa.

Ei uskois miten vaikeeta oli ensimmäistä kertaa paistaa jauhelihaa n. 7-vuoden tauon jälkeen! Kyselin koko ajan, että mitä mun täytyy tehdä. Vähänkö noloa ja uusavutonta! Nyt oon kuitenkin harjotellut ja kokkaillut sekä kanaruokia, että jauhelihaa. Pihveihin tai muihin en uskalla vielä koskea, kun jauhelihastakin tulee maha kipeäksi jos syön sitä liikaa päivän aikana, et pienillä annoksilla pitäis alottaa, mutta olen liian hätäinen ja saan kärsiä mahakivuista monena päivänä viikossa. Jauhelihan lisäksi olen alkanut tilaamaan pizzani salamin kera, koska se oli mun lempparia ennen kuin aloin nirsoilemaan.


Koko hommahan alunperin lähti siitä etten tykännyt naudan lihasta, en varmaan vieläkään välitä siitä, mutta olen valmis kokeilemaan ja sikanauta jauheliha ainakin menee alas (tosin eihän noi jauhelihat edes maistu juuri millekkään). Nyt olen kokannut jauhelihakastiketta, kuten kuvasta näkee. Tyyli on à la Alisa eli heitän sekaan vähä kaikkee mitä löydän. Tällä kertaa löysin suolakurkkuja, kun olin aikaisemmin pistänyt niitä jauheliha-kerma-bataatti muusiin, joka on mun mielestä ihan sairaan hyvää, kun maustoin jauhelihan tacomausteella!

Hamppariakin maistoin pitkästä aikaa! Ehkä vielä jossain vaiheessa alan tilaamaan mäkkärin euron juustot ihan normaaleina eikä ilman pihviä lisätomaatilla. Jotku yrittää vieläkin kehdata maksuttaa siitä lisätomaatista, vaikka se on sinne halvempi pistää kuin pihvi ja mäkkärin säädöksissä on ollut jo todella pitkään, että se kuuluu laittaa sinne samaan hintaan. Ehkä mun elämä tosissaan alkaa helpottumaan kun lopetan nirsoilun ja laajennan ruokailutottumuksiani, mutta maksaa en silti todellakaan ala syömään!

2 kommenttia:

  1. jännä muuten, että mullakin tulee maha kipeäksi liiasta jauhelihasta, mutta muuta lihaa pystyy syömään ihan hyvin. syytän siis pelkkää jauhelihaa!

    VastaaPoista
  2. Ei kannata syyttää pelkästään sitä! Mulla tuli tänää maha tosi kipeeksi metwursti sämpylästä...

    VastaaPoista