keskiviikko 10. elokuuta 2011

nollatoleranssi


Popeda - tahdotko mut tosiaan

Mitä tehdään silloin kun kuukausi ei ole edes puolessa välissä, laskut on maksettuna ja tilillä on 20€? Mulla on TAAS sama tilanne kuin viimekuussa, joten ostoslakko astuu taas esiin. Olen kyllä järkyttävä rahan tuhlaaja, mutta osaan olla myös järkyttävän hyvä säästämään rahaa. Mun tän kuukauden tavotteena on elää koko loppukuu tuolla 20€.


Alkuun kuuluu kartoittaa tilanne jääkaapin sisällöllä. Mulla sielä oli ennestään voita, lepää, sitruunamehua (koska en vain tykkää vedestä sinällään), kesäkurpitsa, ketsuppia, paistorasvaa, 4 siideriä ja 4 kananmunaa.

Toi on mun mielestä jo tosi hyvä saldo mun jääkaappia ajatellen, koska mulla ei ole koskaan mitään syötävää, paitsi kananmunia, ketsuppia ja leipää. Siideritkään ei alunperin ole mun omia, mutta olisin hyvin kiitollinen jos kyseisten tölkkien omistaja sattuisi ne mulle lahjottamaan ku ne kerran mun jääkaapissakin on olleet yli viikon. Otan varmaankin omankäden oikeuden viikonloppuna jos niiden perään ei kysellä.



Kuiva-aineiden puolella mulla oli täysjyväspaghettia, nuudelipussi, riisiä ja Pirkan mansikkajogurtti mysliä. Näillä pystyisin elämään varmasti jo loppukuun, mutta en halua sentään että ruokavalioni käy tylsäksi, joten sen  pelastamiseksi en löytänyt kuin papuja tomaattikastikkeessa, jonka purkkia en saa auki kun olen hukannut purkinavaajani! Joku ystävällinen voisi mulle myös sellaisen lahjottaa! Keksejä on vierasvaraksi, kun en ite niitä syö (kun erityisessä hädässä) ja näkkäri pelastaa aina kun leipä loppuu. Uskoisin, että tulee hyvä loppukuukausi.

Jääkaapin tarkistamisen jälkeen täytyy tarkistaa kalenteri. Lauantaiksi täytyy olla Juupajoella kotiinpaluumökkibileissä. Onneksi sinne on jo ausseista tuotu rommipullo ja varastan ehkä noi 4 siideriä omasta jääkaapistani. Grillattavaksi otan mukaan kesäkurpitsan, muut syömiset voisi joku muu tarjota? Vai ottaisinko mukaan nuudelia.


Mä olen siitä onnekas rahattomana kun mulla on paljon hyviä ystäviä ja paljon tekemistä, joten syömisestä ei tule ongelmaa muutenkaan, luulen kalenteria katsomalla, että suurin osa mun kuivatuotteista jää vieläkin syömättä, koska ensi viikon keskiviikosta sunnuntaihin olen OSKUn ruokittavana OsCampilla leireilemässä ja viettämässä kesälomaani. (joten silloin myös blogi saa kaikua hiljaisuuttaan)


Kävin kuitenkin kaupassa lisäämässä kuivamuonavarastoani nuudelilla, koska se ei saa koskaan loppua ja lähti mukaan sulatejuustoani. Budjetista on nyt käytetty alle 3€

Suurimmaksi ongelmaksi rahan käytössäni tulee koulumatkat. Kouluni alkaa 23pv ja Ikaalisiin bussi maksaa yli 7€ suuntaansa. Toivon pääseväni jonkun kimppakyytiin tai sitten lainaan äidiltä autoa. Tampereen läntisen seutuliikennelipun hinta kun hipoo 80€ ja siihen mulla ei mun budjetti riitä!


Kaikista parasta on tehdä itsestään mahdollisimman pummi, jota muut säälii ja antaa ilmasia kyytejä ja ilmaista ruokaa. Mua kuitenkin alkaa ällöttämään jos joku sama henkilö on tarjonnut mulle esimerkiksi kaksi ateriaa. Äidiltä ja isältä voin ottaa vaikka kuinka paljon ruokaa, mutta ystävien auttamisessa kerta tarjoaminen riittää toinen on liikaa ja jään kiitollisuuden ja oikeesti rahalliseen velkaan omassa mielessäni. (Tähän kategoriaan ei lasketa ihmisiä, jotka ns. "kuuluvat perheeseen")

26-27 pv on mun kalenterissa varattu oleskelemaan Parkanossa mökillä, joten sinnekkin tarvitsee varata rahaa,  jos yhtään tunnen mökkiviikonlopun järjestäjän äitiä en kuole nälkään ainakaan vaikka en kantaisi mökille mitään. Vähäiseen alkoholimäärään on varaa, kun vien mulla jo nyt kämpässä olevat pullot (kiitti kaverit et aina alottelette täällä!) ja koitan kerätä kadulta lisääkin.

Seuraavalla viikolla sitten  tuleekin jo palkka, ja minä olen kuluttanut 17€ bensaan (koska vanhemmat saa maksaa loput, onhan autokin niiden) Katsotaan loppukuusta miten onnistuin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti